Dag 11 naar de kust

4 juli 2017 - Tofo Beach, Mozambique

In de ochtend stond er weer koffie en thee met koekjes klaar op onze veranda.
Na het douchen hebben we de koffers ingepakt en zijn we gaan ontbijten.

Na het ontbijt zijn we meteen in de auto gestapt, want de rit zou 3.5 uur gaan duren. Omdat we niet wisten welke wegen ons te wachten stonden zijn we ervanuit gegaan dat het ook veel langer zou kunnen zijn.
De eerste 15 kilometer hebben we een medewerker van de lodge een lift gegeven. Hij had een vrije dag en met vrienden in het dorp afgesproken. Normaal zou hij minimaal 2 uur moeten lopen door het mulle zand en de heuvels.
Doordat we hem die lift gaven weken we iets af van de route van ons navigatie systeem, maar volgens hem kon dat prima! Uiteindelijk ging er inderdaad 20 minuten van de rijtijd af.
Hierna kwamen we ook eindelijk op een asfalt weg.

Na een uur rijden zijn we even gestopt in een dorpje en hebben we in een klein supermarktje gekeken voor wat spullen die we nodig hadden. De supermarkten hier zijn qua grootte vergelijkbaar met een apotheek bij ons. Er staat 1 persoon achter de balie die de spulletjes uit het rek achter hem pakt. Er liggen echt maximaal 100 producten. Denk aan 1 soort tandpasta, 1 soort toiletpapier, 1 soort handzeep etc. Eten hebben ze bijna niet te koop. Dit omdat de mensen zichzelf voorzien van groente, vlees en andere dingen.
Om iets te kopen ben je al snel 3 winkeltjes verder.

Op ruim een uur rijden voor onze eindbestemming reden we langs een benzinepomp die er keurig netjes uitzag. De winkel bij de pomp had ook een behoorlijk aanbod (vergelijkbaar met een pomp zoals in Nederland langs de snelweg) en hier konden we gelukkig wel de dingetjes kopen die we zochten. Door de vele stops en plaspauzes waren we inmiddels ook al ruim 3 uur onderweg en kregen we toch wel trek. Bij de pomp zat een bakkerijtje waar ze stokbrood verkochten. Hier kochten we eerst 1 stokbrood en wat goudse kaas uit de pompwinkel. Die kaas leek overigens meer op goedkope cheddar kaas. Toen deze op was besloten we nog maar zo'n stokbrood te halen. Hij was namelijk erg lekker!

Hoe verder de rit naar de kust ging hoe meer welvaart we zagen. Alles was dichter op elkaar gebouwd en de huisjes waren al vaker voorzien van deuren en gaas in de kozijnen. Glas hebben ze hier nergens overigens. Zelfs in onze hotels zit er een gaas als raam. Dit omdat het hier toch altijd warm is?? Ook de rieten huisjes werden minder en de betonnen huisjes namen toe.

De laatste kilometer was nog even onverharde weg maar toen kwamen we aan bij ons hotel (Baia Sonambula) in Praia Tofo. De zeezicht kamers worden op dit moment gerenoveerd dus hebben we een tuinzicht kamer. Alles is netjes hier maar wel basic. Drankjes etc. kunnen we zelf pakken en moeten we turfen op een formulier. Hele dag door is er gratis koffie/thee en fruit. Daarnaast bakt de schoonmaakster elke middag verse koekjes voor de gasten in de gezamenlijke keuken. Op onze kamer stond een fles champagne en was alles versierd met bloemetjes en rozenblaadjes. Dit hadden ze gedaan omdat het onze huwelijksreis is.

Op het terras hebben we een prachtig uitzicht over het strand en de zee.

Inmiddels was het al 3 uur en we wilden alvast even kijken naar de restaurantjes in het dorpje.
Het dorp is niks meer dan 4 straten met centraal een markt. Deze markt is behoorlijk
simpel en biedt erg weinig. We hebben meerdere restaurantjes bekeken en wat menukaarten bekeken om te weten waar de aankomende 4 dagen gaan eten.
Ook hebben we een ocean safari geboekt bij een duikcentrum. Dit komt later deze week.

In de avond hebben we gegeten bij Restaurant Tofo Tofo. Dit restaurant ligt een eind verwijderd van het drukke markt gebeuren en is wat meer lokaal gericht. Hier hebben
we een heerlijk lokaal gerecht gegeten, matapa met seafood.

Na het etentje was het tijd voor Netflix en om te gaan slapen.

1. Get Cok:
    6 juli 2017
    Ik herken veel van m'n eigen reizen !! Maar wat gaaf dat jullie via reislogger dit zo doen ! Leuk om te lezen en zo met jullie mee te reizen. Je huwelijksreis vergeet je nooit meer ! Heb het goed met elkaar Opie Cokkie en Wilma Cokina
  2. Kjeld van Bergen:
    6 juli 2017