Dag 8 op naar Mozambique

1 juli 2017 - Limpopo National Park, Mozambique

Dachten we alle hobbelwegen van het Krugerpark gehad te hebben, kwamen we in Mozambique aan.
De grensovergang duurde een eeuwigheid maar ging wel soepel. Wat papierwerk en van de ene naar de andere balie op het tempo van een trage Afrikaan die op zijn manier de dingen deed, konden we doorrijden.
Meteen over de grens werd de weg al erg mul en zanderig.
Twijfel om de 4x4 in te schakelen nam al toe.

Na ruim 3 uur rijden door het Limpopo national park kwamen bij de dam van Massingir aan.
Hier verlieten we het park. We moesten nog wel even 2x 15 minuten omrijden om cashgeld te halen want pinnen was geen mogelijkheid. We moesten namelijk nog entreegeld van het park betalen.

Na de Massingir Dam, welke enorm indrukwekkend is, kwamen we aan in Massingir. Hier beseften we meteen dan Mozambique terecht een derde wereld land is.
Het is met geen woorden te beschrijven hoeveel armoede hier is. Op tv ziet het er erg uit, maar in het echt is het nog confronterender. Kleine kinderen die water halen en meewerken in het land. We schatten ze zo'n 2 a 3 jaar oud. Niet te beseffen....
Hiervan hebben we foto's en filmpjes, dit zegt meer.

De lodge (Covane community lodge) lag aan een enorm groot meer en is in handen van een Zuid-afrikaans stel. Erg leuk ingericht en keurig onderhouden. De weg ernaartoe was wel een flinke uitdaging. Het personeel wat er werkt komt uit het dorpje dat nabij de lodge ligt.
Hier hebben we 1 nacht geslapen. Vergeleken met de lokale mensen hadden we het natuurlijk erg goed in de lodge. Maar, we hadden maar 2 uur per dag electriciteit, koud water, houten bed en bruin water uit de kranen. Voor daar, het meest luxe verblijf wat te boeken is.

1. Kjeld van Bergen:
    3 juli 2017
    Gaan jullie op de terugweg nog beestjes spotten?
  2. Denise van Bergen:
    3 juli 2017
    Ja, te paard in Swaziland, maar geen big five beestjes.